Stress? Zó maak je een succes van je goede voornemen!

Goed voornemen-kl

Elk jaar op 1 januari heeft 80% van de Nederlanders een goed voornemen. De gedachte is dat het je leven zal veranderen. Maar waarom wachten we daarmee tot de jaarwisseling? Je kunt toch beter vandaag beginnen als iets echt belangrijk voor je is?

Begin met een goede planning want anders kan het zo maar mislukken. Wie ooit op school een jaar overdeed of zakte voor het rijexamen weet dat je dan niet bij de pakken neerzit en het, beter voorbereid, gewoon nog een keer moet doen. Werken aan een betere toekomst is immers leuker dan blijven mokken over een teleurstelling.

Bij tal van goede voornemens  speelt verleiding waaraan je geen weerstand kon bieden een rol, zoals teveel eten, roken en alcohol. Of je wilt je voortaan minder druk maken (stress) of beter voor jezelf opkomen (assertiviteit). Andere populaire voornemens zijn afvallen, (meer) sporten, werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Meestal heb je je lang op de oude manier gedragen voor je zover was dat je nu een verandering noodzakelijk vindt. Besef dat ook bij een voornemen in de praktijk brengen het effect pas na verloop van tijd merkbaar wordt.

Een goed voornemen wordt meestal optimistisch gedaan vanuit het mooie eindresultaat dat ergens in de toekomst ligt. Maar eigenlijk trek je een denkbeeldige lijn: ‘tot hier en niet verder, ik wil het anders’. Noem het voornemen/wens/wil, het echte werk moet nog beginnen. Belangrijke redenen die mensen noemen om het na vandaag anders te willen zijn gezondheid, plezier en zelfontwikkeling.

Waar 80% denkt dat het goede voornemen zal slagen, is dat in de praktijk slechts een schamele 20%. En januari blijkt de slechtste maand om te beginnen. De beste start lijk je te maken in augustus als je terugkeert van vakantie, minder stress ervaart en vol nieuwe plannen zit. Met nieuwe energie sta je meer open voor verandering. Als je het dan drie maanden volhoudt, ben je goed op weg om het nieuwe gedrag tot routine te maken dat een vast plekje in je leven heeft.

Een vraag: is jouw voornemen echt iets van jezelf of werd het je ingegeven door een ander en vind je dat je het moet doen? Idealiter ga je immers aan de slag op basis van je eigen motivatie c.q. drijfveren die diep in je zitten.

Hieronder geef ik je handvatten om een stevig fundament onder je voornemen te leggen. Daarmee verken je je plan grondig en word je niet al na korte tijd verrast door tegenslag of het bekende jojo-effect. Kies voor meer kwaliteit in je leven in plaats van stress te krijgen door een tegenslag !

Om jouw goede voornemen van 1 januari alsnog tot een succes te maken, begin je om het voor jezelf zo concreet mogelijk te maken. Door het nu al in detail voor je te zien krijg je een realistisch beeld. Schrijf het op een vel papier, niet in je pc !Opschrijven maakt het namelijk waarschijnlijker dat je het ook écht gaat doen.

Voornemen blocnote

 

1. Schrijf op: wat ga je bereiken, wat is je doel? Schrijf het in één zin op, die begint met ‘Ik ga’, en vermijd het woordje ‘niet’.
2. Schrijf kernachtig op: Ik wil dit zo graag omdat/want……..(je beschrijft het positief en vermijd het woordje ‘niet’).

3. Schrijf op: wat zou er gebeuren als je niets onderneemt, wat wordt dan mogelijk nog erger?

4. Schrijf op: waarom heb je juist nu dit voornemen en niet eerder?

5. Als je in januari begon en weer stopte: schrijf op wat nu precies maakte dat je stopte. En hoe ga je dat nu wel voorkomen? Als iemand anders daarmee te maken had, ga er dan mee praten en vraag om steun voor je nieuwe plan.

6. Schrijf op: wanneer ga je starten, wat ga je dan concreet doen, hoe laat, hoe lang, waar is dat, hoe kom je daar?

7. Schrijf op: wanneer wil je je doel hebben bereikt?

8. Schrijf op: hoeveel vordering dien je dan per week/maand te maken?
Bekijk of je de tijd en energie die daarvoor in redelijkheid nodig zijn kunt vrijmaken, minstens drie maanden. Pas eventueel je einddatum aan. Besef dat je de eerste tijd zult moeten wennen aan het nieuwe c.q. de verandering, fietsen leerde je ook niet op een dag.

9. Schrijf op: wie zet je in als hulptroepen om je vanaf het begin te extra te motiveren en regelmatig belangstelling voor je voortgang te hebben?
Voor je echt begint zoek je deze mensen op en vraag je ze om positieve feedback op je voornemen om het dadelijk in de praktijk nog beter te kunnen doen.

10. Als de voortgang in stukjes is op te delen die meetbaar zijn dan kun je spreken van mijlpaaltjes. Deel ze elke keer met je partner, familie, vrienden, naaste collega’s en op social media als Facebook en Twitter. Een tegenslag op een onderdeel vang je daardoor met minder stress gemakkelijker op, het is tenslotte maar een stukje van je grote plan.

11. Als je je doel bereikt kun je spreken van een succes. Hoe en met welke van je supporters ga je dat vieren?

12. Op welke plekken maak je je voornemen zichtbaar maken zodat je het elke dag minstens enkele keren tegenkomt als herinnering aan waar je mee bezig bent?
Denk aan een fel gekleurd hangertje aan je sleutelbos, gele memo stickertjes op diverse deuren, op je bureau en pc, in je auto. En in je agenda reserveer je nu al voor drie maanden alle tijd die je nodig hebt om je doel te bereiken. Zo weet je zeker dat je er aan toe kunt komen.

Jezelf tussendoor belonen met cadeautjes is een valkuil, het leidt je alleen maar af. Je wilt je doel bereiken, dàt is je cadeau!

De tips zijn kleine haakjes waarmee je je voornemen stevig verankert en de komende maanden duidelijk zichtbaar houdt. Het liefst verzin je er zelf ook nog een paar. Zo creëer je maximale onderbouwing om optimaal aan de start te verschijnen. Geloof dat je het kunt en je bent halverwege. Als je voorbereiding is gedaan kun je het in de praktijk gaan doen: zó breng je een diepgevoelde wens in vervulling.

* Een voornemen moet je goed voorbereiden, daarna is het de kunst van het volhouden en goed gemotiveerd je doel voor ogen houden. *