Stress? Dit doet bewegen voor je!

BiN04Je hart levert liefst 20-25% van zijn energie aan je hersenen. Zo gaat er voldoende zuurstof en bloed naar je hersenen waardoor het aantal hersenverbindingen langer behouden blijft. Omdat we gemiddeld steeds minder bewegen heeft dat een nadelig effect op het aantal hersenverbindingen. Met meer bewegen zorg je dat je hart in goede conditie blijft en je brein voldoende zuurstof ontvangt zodat het niet nu al begint af te takelen. Het lijkt tenslotte vreemd dat je eerst je best doet zoveel mogelijk te leren en je kennis daarna door te weinig beweging zelf afbreekt.

Met meer beweging verlaag je ook je stressniveau doordat tijdens inspanning stresshormonen sneller worden afgebroken en tegelijk Endorfine je stemming verbetert. In zijn nieuwe, zeer lezenswaardige boek ‘Laat je hersenen niet zitten’ wijst hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder op het risico van te veel zitten en het belang van beweging voor het brein. Elke dag een half uur stevig wandelen (‘brisk walking’) maakt dat je je fris en vitaal voelt én je hersencapaciteit op peil houdt. Let op: je dient dat aaneengesloten te doen! Dus niet 6 keer 5 minuten!

Jezelf stimuleren doe je onder meer door je beweging zichtbaar te maken, bijvoorbeeld met een gadget zoals een stappenteller, en neem bewust steeds de trap in plaats van de lift. Als je beweging in een andere context plaatst stimuleert dat ook, zo laat dit filmpje zien. Eigenlijk moet je elk half uur een paar minuten op je benen staan, beschouw dat dan ook als RSI preventie want het aantal muisarm klachten stijgt weer.

Sinds kort ben ik zelf met veel plezier aan de slag met een combinatie van een hardloopschemahardloop app en voedings app en merk hoe snel mijn weegschaal daardoor een lager lichaamsgewicht aangeeft. Resultaten bewust zichtbaar maken gebeurt ook op de schermpjes van toestellen van sportscholen, het stimuleert je om nog iets harder of langer door te gaan.

Op gewicht blijven is eigenlijk heel simpel: breng calorie inname en verbranding in evenwicht. Door de vele marketing voor voedsel en ook voor dure dieet- en afslankproducten verdringt een heel grote groep mensen de noodzaak om meer te bewegen. En onze kenniseconomie met veel beeldscherm gerelateerd werk helpt daar ook niet bij. Mijn aanname is dat als argument gebruikt wordt dat light eten of een dieet minder tijd kost dan een half uur bewegen. Tijd vinden we in onze huidige manier van leven een schaars goed maar op termijn moet daarvoor een prijs worden betaald.

Naarmate het lichaam ouder wordt, heb je minder voedsel nodig, ben je sneller verzadigd. Ben je te zwaar dan merk je het ook aan je gewrichten bij het traplopen of als je op vakantie een keer een fietstocht maakt en halverwege al uitgeput raakt. Bij de Hartstichting kun je je eigen BMI berekenen.

Nu we gemiddeld ouder worden zullen er ook meer gevallen van dementie komen, en dat is een afschuwelijk vooruitzicht. Erik Scherder beschrijft de beloning die je krijgt als je elke dag beweegt maar ook de nadelige gevolgen voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid als je ervoor blijft weglopen. In dit college over ‘het belang van het kiezen van de meeste weerstand’ legt hij uit waarom je dommer wordt als je teveel zit. In de media wordt dit al ‘zitten is het nieuwe roken‘ genoemd. Vanaf nu weet je dat voldoende bewegen bijdraagt aan het behoud van je kennis en hersencapaciteit.

* Napoleon zei: “Twee hefbomen zijn er om de mens in beweging te brengen: vrees en eigenbelang.” Welke zet jou aan het bewegen? *