Stress? Bekijk het vanuit helicopterview!

Stress-helicopterview tbv websiteHoe langer je met spanningsklachten blijft rondlopen des te lastiger het is om de oorzaken goed te kunnen aanwijzen. Te vaak wordt bijna automatisch het werk aangewezen als belangrijkste stressbron maar is dat echt zo?

Niet alleen werk is drukker geworden, privé wordt ook meer van je gevraagd. Overal bij betrokken willen zijn, je mening geven, sociale verplichtingen, veel meer informatiekanalen, mantelzorg geven, echtscheiding, partner werkloos…niet iedereen trekt dat meer.
Werkgevers beseffen terdege dat als het thuis niet lekker loopt je je privézorgen meeneemt naar je werk en omgekeerd. Ze zien het (nog) niet als hun taak om daarmee te helpen, respect voor je privacy is belangrijk. Als je echter op meerdere levensgebieden tegelijk dagelijks spanning opbouwt dan hoeft er maar weinig te gebeuren tot je lijf ‘Ho’ zegt, een afkorting van ‘de Hoogste tijd om het anders te gaan doen!’

Als je echt van je chronische stress af wilt dan moet je tijd vrijmaken en onderzoeken hoe je dat in de praktijk gaat doen. In je huidige hectiek is daarvoor geen tijd, zonder je daarom in het weekend een paar uur af. Zeg dat je alleen wilt zijn, niet gestoord wilt worden, en zet je telefoon en muziek uit. Je gaat een helikoptervlucht over je huidige leven te maken.

1. Schrijf eerst gedurende liefst een paar weken je activiteiten op (24 uur per dag).

2. Geef in een tweede kolom met 1-3 sterretjes aan van welke activiteiten je momenteel de meeste spanningsklachten ervaart.

3. Schrijf in een derde kolom, met welke mensen je bij die activiteit in contact staat.

4. Noteer vervolgens in een vierde kolom, hoeveel tijd je per activiteit bezig was.

Als je lijst is ingevuld ga je aan de slag: er zijn uren waarin je jezelf verzorgt met slapen, persoonlijke hygiëne en enkele maaltijden. De invulling van de overige uren is ontstaan door keuzes die je zelf eerder maakte. Nu je meer inzicht hebt waaraan je je tijd besteedt ga je werken aan een verdeling die beter is voor je persoonlijke balans, zonder chronische stress en met meer vitaliteit.

Stress an sich helpt je om alerter te zijn en meer te presteren. Pas als je permanent in een hogere versnelling verkeert zou je klachten kunnen ontwikkelen. Kijk dus goed welke activiteiten je dagelijks ongewenste spanning bezorgen, daar valt de meeste winst te behalen. Besef ook dat je lijf tijd nodig heeft om te herstellen van de klachten, het is niet simpelweg een schakelaartje omzetten.

Je maakt dus je eigen keuzes hoe je je leven wilt inrichten. Bewust en onbewust kreeg je in de voorbije jaren steeds meer verantwoordelijkheden en activiteiten: nuttig, fijn of nodig. Er kwam echter alleen maar bij, er ging nooit iets af. Soms omdat je het leuk vond, soms omdat je geen nee kon zeggen, of omdat er op dat moment geen ander was en je het ‘gewoon’ bent blijven doen.
Voor jou is het nu de hoogste tijd om de bezem erdoor te halen en opnieuw keuzes te maken. Want, als je blijft doen wat je altijd al deed dan krijg je wat je altijd kreeg: stress!


1. Als je vanuit je helikopterview naar de kolom met uren kijkt zie je waarschijnlijk al activiteiten waar je meer tijd aan besteedt dan je nu vindt dat eigenlijk gezond voor je is. Ga dat veranderen.

2. Kijk met wie je je diverse stressvolle activiteiten samen bent. Is het echt nodig dat jij degene bent die altijd de boterhammen van je dochter klaarmaakt, de vaatwasser vult, de vuile was verzamelt? Loop je jezelf teveel weg te cijferen ten gunste van je partner, kinderen, collega’s? Zeg je te gemakkelijk ‘ja’ tegen overuren maken? Bekijk kritisch waar de verandering moet komen.

3. Ga in gesprek met de mensen in die activiteiten waarvan je nu inschat dat het slimmer, efficiënter of energiezuiniger kan. Geef aan waarom die verandering zo belangrijk is en ga in dialoog over een betere werkverdeling. Vraag je naaste familie en vrienden om feedback, zij kennen je tenslotte het best.

4. Daarnaast zijn er waarschijnlijk een paar zaken die je al geruime tijd voor je uitschuift. Vanuit mijn eigen ervaring schat ik in dat ze ook voor jou kunnen bijdragen aan je stressklachten. Onderzoek hoe je er nu wèl mee aan de slag gaat en wie je daarbij eventueel kan helpen.


* Stap uit je dagelijkse routine van stressopbouw: kijk vanuit helikopterview naar je huidige bezigheden en maak nieuwe gezondere keuzes. *