Om succesvol als coach te zijn moet je eerst ondernemer worden

LifeHappens passie-businessMomenteel zijn er zo’n 40.000 coaches in Nederland. Vanuit veelal innerlijke drijfveren om van passie werk te maken kom ik veel collega’s tegen die weliswaar beroepsinhoudelijke kennis van zaken hebben maar ondernemersvaardigheden ontberen. Dat heeft grote gevolgen bij het betreden van de zakelijke markt als zelfstandig coach en daarover melden opleidingsinstituten bij inschrijving voor een studie weinig tot niets. Ik wil je zeker niet remmen in je innerlijke wens om dit vakgebied te betreden (het geeft mij ook enorm veel bevrediging) maar voorzien wordt dat deze markt voorlopig niet zal herstellen van overaanbod aan de aanbodkant en een terughoudende vraag. Als het je bedoeling is om een business op te zetten waarvan je kunt leven dan is het zeker nuttig om door te lezen.

Mensen die coaching als hobby bezien, het graag doen en als bijverdienste beschouwen omdat hun partner voldoende verdient, ervaren niet de druk om in deze economisch heel moeilijke periode in beweging te blijven. Particulieren houden al een tijdlang om uiteenlopende redenen de hand op de knip (tenzij je een prijsvechter bent) en organisaties zijn voorzichtig en bedienen zich vooral vanuit hun aanwezige netwerk.

Dat netwerk is van essentieel belang waardoor opdrachten uiteindelijk aan jou gegund worden. Het impliceert dat je o.a. personal branding en het compleet maken van je LinkedIn profiel op je agenda moet zetten. Als ik mijzelf op een zakelijke netwerkbijeenkomst voorstel als coach dan krijg ik vaak een wat meelijwekkende blik…’daar heb je er weer een’. Daarmee kan ik mijzelf dus niet onderscheiden. Als je jezelf en je activiteiten wel duidelijk kunt onderscheiden van concullega’s door het besef van je toegevoegde waarde voor een klant en een goede pitch hebt, dan ben je al een stukje op weg.

Besef heel goed dat je eerst een aantal geïnteresseerde contacten moet hebben gevonden (of zij jou) waarvan er hopelijk uiteindelijk een zijn handtekening onder jouw offerte zet. Pas dan kom je er aan toe om datgene te doen wat je zo leuk vindt. Door intensief te bouwen aan je netwerk, elke dag op pad te gaan en je te verdiepen in behoeften van de ondernemers die je spreekt zul je met een heel lange adem in staat blijken om een klantenkring op te bouwen en een volwaardig inkomen te genereren. Als je je opdracht daarbinnen goed hebt gedaan dan heb je er waarschijnlijk een ambassadeur bij die jou zal aanbevelen binnen zijn eigen netwerk. Of hij zal op LinkedIn een mooie aanbeveling voor je willen schrijven.

Begin dus vooral om serieus, met een ondernemerspet op, een businessplan te maken, marktonderzoek te doen, er hierover te praten met een aantal succesvolle en minder succesvolle coaches. Trek daar je wijze lessen uit, dan zal waarschijnlijk blijken dat je voorziene investering in studietijd en een netwerk opbouwen een andere invloed heeft op je voorziene omzetgroei dan je nu nog aanneemt.