Lessen leren van je stress: 10 tips

1. Maak jezelf niet gek
…want stress zit voor een deel tussen de oren. Wat voor jou spanningsklachten geeft doet een ander misschien wel met de ogen dicht en op routine.
…want beter is het om het voor nu te laten zijn zoals het is, het niet erger te maken door er heel vaak actief aan te denken, alles wat aandacht krijgt groeit.
…want door een paar keer heel diep en rustig in te ademen zorg je dat er meer zuurstof naar je hersenen gaat, zo verlaag je je stress.

2. Zorg voor voldoende slaap
…want de informatie die je overdag opneemt wordt ’s nachts door je brein zodanig opgeslagen dat je het later gemakkelijk zult terugvinden en gebruiken.
…want slaap zorgt voor ontspanning van spieren die je overdag onbewust aanspant.
…want na een dag stress verzamelen heb je ook tijd nodig om weer te ontladen.
…want slaap is quality time, zelfs als het in de vorm van een power-nap gaat, zo verlaag je je stress.

3. Eet regelmatig
…want overdag heb je calorieën nodig, eerst om naar je werk of school te komen en dan om je hersenen voldoende brandstof te geven om de aangeboden informatie efficiënt te kunnen verwerken.
…want stress is niet alleen fysiek voelbaar maar meer nog voel je je er geestelijk minder fit door.
…want een hongerig gevoel leidt je af van waarmee je bezig moet zijn, neem gewoon een appel of banaan mee om een tijdelijk suikertekort snel aan te vullen, zo verlaag je je stress.

4. Sta op en wandel
…want teveel zitten is slechts voor je lichaam. Liefst sta je elk uur minstens vijf minuten rechtop.
…want wandelen houdt tal van je spiergroepen soepel en stevig. Liefst doe je dat in de buitenlucht want in veel binnenruimtes is frisse lucht beperkt voorhanden.
…want buiten zijn maakt ook dat je meer variatie aanbrengt in de omgeving. Heb je de luxe van een park dan ben je helemaal spekkoper, 85% van de mensen spendeert zijn tijd het liefst in een groene omgeving.
…want als je streeft naar een gezonde leefstijl dan is elke dag een half uur wandelen een vaste afspraak met jezelf, zo verlaag je je stress.

5. Zorg voor privétijd en een plek om je even terug te kunnen trekken
…want in het huidige informatietijdperk ben je veel bezig met zenden/ontvangen van/naar anderen. Zelfs in de file ben je nog bezig om je af te stemmen op de anderen om je heen. Stilte, geen informatie ontvangen is heilzaam voor je binnenwereld.
…want met zoveel mensen op een klein oppervlak is ruimte een schaars goed. Drukke collegezalen in megacomplexen en kantoren waar steeds minder vierkante meters per persoon beschikbaar zijn.
…want steeds weer nieuwe prikkels maken dat je niet gefocust kunt zijn op waar je echt goed in bent of wilt worden.
…want in stilte krijg je vaak de beste ideeën en vallen losse puzzelstukjes op hun plek, zo verlaag je je stress.

6. Doe aan hersengymnastiek
…want gemiddeld na 20 minuten luisteren vermindert de aandacht van veel mensen al. Probeer daarom om op tijd te zijn en geestelijk niet overbelast aan de start te komen.
…want je brein is als een spier die zich inspant om alle informatie op te slaan. Om het fit te houden is ontspanning van belang, een sporter kan ook maar een bepaalde tijd pieken.
…want als je een tijd intensief hebt gewerkt of geleerd ga dan even iets heel anders doen, ontspan met muziek, een film, chill, lounge, relax, zo verlaag je je stress.

7. Maak het leuker voor jezelf
…want die opdracht die je nu stress geeft kan op verschillende manieren worden gedaan waardoor het leuker wordt om wèl aan de slag te gaan.
…want als je je omgeving tips vraagt dan krijg je zeker advies en hulp (misschien help jij zo de ander ook!), zo verlaag je je stress.

8. Neem afstand
…want midden in de storm heb je geen helder zicht. Wat zijn nu eigenlijk de omstandigheden? Is het wel zo heftig?
…want wellicht zie je dan dat je teveel aandacht en hulp geeft aan anderen die eigenlijk best in staat zijn om voor zichzelf te zorgen.
…want dan zie je misschien dat je loopt te trekken aan een zaak die je niet kunt winnen of die nu niet meer belangrijk voor je is, zo verlaag je je stress.

9. Zoek wat hulp
…want als je elke dag hetzelfde doet en je dat stress oplevert, dan is het waarschijnlijk je blinde vlek geworden.
…want iemand van buitenaf of een senior kan jouw stresspunt in een heel ander perspectief zetten.
…want praten over iets moeilijks zorgt dat er iemand echt naar je luistert, dat je in elk geval stoom afblaast, zo verlaag je je stress.

10. Scheid de zaken van het meisje (m/v)
…want je wilt en moet heel veel van jezelf in een dag, een week, een maand, een jaar.
…want als je iets goed wìlt doen dan moet je het goed gààn doen…en dat is een keuze die je zelf maakt.
…want probeer eens van bovenaf te kijken naar het decennium van je leven waar je nu inzit. Waar draait dat nu volgens jou echt om?
…want met het stellen van prioriteiten wordt vanzelf duidelijk waar jij je kostbare, beperkte tijd aan wilt besteden, zo verlaag je je stress.