Jong en gestrest? 9 Tips om jezelf te herpakken

vrouw_stress_591x591Momenteel is stress de belangrijkste reden voor verzuim onder jonge werknemers die nog maar net zijn begonnen met werken. In de voorbije jaren deed je je best om je schooldiploma te halen, en dat is je gelukt. Het is je in de sterk veranderende arbeidsmarkt ook gelukt om aan een baan te komen waarin je je talenten en kwaliteiten kunt ontplooien, nu voor het eerst als professional.

Het is je van harte gegund maar als je daarbij stressklachten ontwikkelt en je echt wilt dat je je weer de oude voelt dan kun je daar zelf verandering in brengen. Een beetje en kortdurende stress is acceptabel, het helpt bijvoorbeeld om jezelf te pushen iets op tijd af te krijgen.

Als je echter dagelijks stress ervaart zullen je lichaam en geest na verloop van tijd steeds duidelijker signalen afgeven.  Het duurt dan ook weer een periode om je elasticiteit terug te krijgen. Wat kun je nu zelf doen om het aantal voor jou stressvolle momenten en je stressniveau naar een acceptabel niveau terug te brengen?

Bespreek het met je vriend/vriendin, partner en ouders
Zij kennen je goed, willen je graag helpen. Vertel wat de klachten met je doen, wat de huidige situatie voor je betekent. En wat je het liefste zou willen veranderen. Door het binnen je inner circle uit te spreken geef je ook aan jezelf meer inzicht wat mogelijke oorzaken van je klachten zijn en wat je vindt dat het beste voor je is. De anderen luisteren kritisch en kunnen je een eerlijke spiegel voorhouden.

Vraag hulp aan je leidinggevende
Een manager is er om zijn team zodanig aan te sturen dat organisatiedoelen op tijd en binnen budget worden gerealiseerd. Onze economie is vooral dienstverlenend, sterk afhankelijk van beschikbaarheid van gekwalificeerde mensen. Jouw werkgever heeft daarmee een groot belang bij je gezondheid. Wettelijk heeft hij een inspanningsverplichting en ook vanuit het thema ‘duurzame inzetbaarheid’ is er steeds meer aandacht voor preventie van werkstress. Vraag om duidelijker werkafspraken, maak samen een analyse van je taken, werkdruk en beschikbare tijd, bezoek de bedrijfsarts, boek enkele sessies bij een stresscoach, volg een hartcoherentietraining.



Time management

Als professional moet je, op een andere manier dan je privé zou doen, keuzes maken hoe je je tijd besteedt, zodat je efficiënt en effectief je taken uitvoert: time is money. Die keuzes goed kunnen maken is een van de meest essentiële professionele vaardigheden die je aan het begin van je loopbaan moet ontwikkelen. Je kunt hiervoor hulp vragen aan je manager. Hij weet (als het goed is) waar je prioriteiten liggen en wat je valkuilen zijn. Time management gaat kort gezegd om het goed kunnen onderscheiden wat belangrijk is en wat urgent is en daarnaar handelen. Binnenkort publiceer ik een apart blog over time management.

Stel grenzen aan je bezigheden
Vanuit je time management inzichten leer je wat echt belangrijk is, zakelijk maar ook in je privétijd. En aangezien ook jouw dag maar 24 uur heeft zul je keuzes moeten maken wat je met je tijd doet. Werken, slapen, eten, verplaatsen, persoonlijke hygiëne slokken je meeste uren op. Daarnaast studeer en sport je waarschijnlijk, verder blijft er dan op een gemiddelde doordeweekse dag niet zoveel tijd meer over. Andere zaken zul je dan minder aandacht en tijd moeten geven om jezelf structureel goed op de been te houden. Vooral Facebook is een valkuil omdat je er continu dingen ziet die leuk zijn om te doen maar waarvoor je simpelweg de tijd ontbreekt.

Breng tijd door met echte vrienden
Social media gaat om jezelf tonen en communiceren met anderen. Iedereen deelt bij voorkeur positieve ervaringen op zijn profielpagina. En hoe meer ‘vrienden’ je online hebt hoe populairder je schijnt. Hoe anders is dat als je de volgende ochtend weer buiten loopt. Besef dat de meeste online ‘e‘talages alleen tonen wat de eigenaars van zichzelf willen laten zien, een collectie ‘the best about me’.

Van écht intieme vrienden hebben we er meestal maar een stuk of vijf, sommige mensen hebben er slechts twee of drie. Voor een vriendschap zijn minstens twee mensen nodig die elkaar, over en weer, graag opzoeken. Ze vertrouwen elkaar, zijn nieuwsgierig naar wat de ander bezighoudt, delen belangrijke ervaringen, geven emotionele steun, kennen elkaar goed, voelen zich veilig en ontspannen in elkaars gezelschap. De tijd samen is quality time.

Als je dit vergelijkt met wat je op social media ‘vrienden’ noemt, dan zou je daar beter spreken van kennissen. Want hoe zou je met zoveel mensen een echt hechte band kunnen opbouwen, je hebt er gewoon geen tijd voor.

Ga sporten
Regelmatig een flinke portie lichaamsbeweging zorgt voor plezier en ontspanning maar ook voor extra zuurstof, gebruik van spieren die overdag verkrampten, extra calorieverbruik, verlaging van de niveaus van stresshormonen, minder neerslachtigheid, betere slaap.

Wees matig met alcohol, vermijd drugs
Zeker als je chronische stressklachten hebt is het misschien verleidelijk om te vluchten in drank en drugs. Je weet natuurlijk dat dat niets oplost aan de oorzaak van je klachten. Focus dus op wat eigenlijk gedaan moet worden, daar heb je uiteindelijk blijvend plezier van.

Zorg dagelijks voor minstens 15 minuten chill-time
In het begin van je carrière zit je in een steile leercurve. Veel dingen doe je voor het eerst. Belangrijke nieuwe lessen en ervaringen verdienen het om je er een eigen mening over te vormen, dat vraagt om overdenktijd. Trek je daarvoor dagelijks terug in een stille ruimte, tijd voor jezelf, zonder smartphone en tv. Leer met die stilte om te gaan. Belangrijke gedachten komen vanzelf op of focus op wat vandaag voor jou een belangrijke nieuwe ervaring was.

Slaap voldoende
Tijdens je slaap zorgt het lichaam voor ontspanning, opslag van ervaringen en informatie, opladen voor een nieuwe dag. Als je moeite hebt met goed in- en doorslapen lees dan de tips in mijn blog Stress? Slapen is quality time!

*  Kom zélf in beweging als je vindt dat je spanningsklachten te lang aanhouden en je geen spontane verbetering voorziet. *