Infobesitas? Val af met 10 tips

infobesitas2a

In het voorbije weekend heb je de dikke zaterdagkrant, een pak reclamefolders en twee tijdschriften gelezen. Je digitale domein stond vol met e-mails, foto’s, likes, updates en aantrekkelijke kortingen en je was anderhalf uur bezig om een geweldig recept en een barbecuetoestel te vinden. Op een verjaardagsfeestje heb je met diverse mensen goed bijgepraat en gisterenavond heb je je nog overgegeven aan een paar uur binge-watching van seizoen X. Na alweer een te korte nacht is je werkdag begonnen, vind je in je Inbox 58 berichten en voel je je eigenlijk te gespannen.

Je leeft in het informatietijdperk, dat is een feit. Een muisklik levert honderden antwoorden op. Maar hoe je er mee omgaat, dáár heb je wel invloed op. Veel spanningsklachten worden mede veroorzaakt door een teveel aan prikkels en informatie vanuit het geschreven en gesproken woord. Het lijkt zo vanzelfsprekend ‘want iedereen doet het, toch?’ Wees geen lemming maar kies bewust wat voor jou goed is.

Als je dagen goed gevuld zijn met werk, studie, huishoudtaken en gezin dan krijg je al veel informatie uit een toenemend aantal bronnen. Die omzetten in nieuwe inzichten en kennis vereist dat het kan bezinken, dat het kan worden herkauwd, verteerd en bijgeslepen. Daaruit ontstaat waardevolle output, toegevoegde waarde. In mijn blog ‘Slapen is quality time’ vertelde ik al dat je brein ’s nachts aan de slag gaat om informatie te verwerken en terugvindbaar op te slaan. Zoals je hebt gemerkt zitten daar grenzen aan en onthoud je (gelukkig) niet alles.

Een tijd geleden was ik aanwezig bij een lezing van ondernemer Kees Zegers, oprichter van Nu.nl. Ik vond het fascinerend toen hij vertelde dat een deel van zijn werk bestond uit ‘voor het raam staan’. Daar, met de blik op oneindig, sloot hij zich af voor prikkels uit de omgeving om zo iets nieuws te bedenken waarmee zijn business weer een stap kan maken. In stilte, gefocust, kom je sneller in je flow dan met een overload aan onweerstaanbare informatie: infobesitas. Ik merk het ook in gesprekken waar iemand heel veel woorden nodig heeft om zijn verhaal over te brengen. Die heeft te weinig tijd gehad om het te laten rijpen en terug te brengen tot de essentie.

Als je nu spanningsklachten hebt die al een tijdje aanhouden is het belangrijk om daaraan aandacht te geven want stress en uiteindelijk burnout liggen op de loer.

Wat kun je zoal zelf doen om de hoeveelheid prikkels door informatie te beperken?

  1. Beëindig toezending van alle niet echt noodzakelijke digitale nieuwsbrieven en kortingsacties, lees alleen reclamefolders als je iets echt nodig hebt
  2. Reageer alleen op e-mail die je én belangrijk én urgent vindt
  3. Stel grenzen aan je online tijd, vooral het laatste uur voor het slapengaan
  4. Beperk je tijd op social media, Facebook is heel verslavend
  5. Bellen is persoonlijker en sneller dan lang chatten of veel e-mails zenden
  6. Vraag anderen het gebruik te beperken van de ‘cc’ knop
  7. Zorg voor een clean desk omgeving
  8. Vermijd de valkuil van de controlfreak die àlles zelf wil lezen
  9. Beperk je aandacht tot websites en informatiebronnen die hoge kwaliteit bieden en essentieel voor je zijn
  10. Genoeg is genoeg: je hoeft niet honderd artikelen te lezen om voldoende geïnformeerd te zijn

Meer vertel ik er niet over, ik wil je tenslotte op info-dieet zetten !


*   Kennis krijg je door beperkt goede informatie door je brein te laten verwerken. Beperk je online tijd, ga op info-dieet, zo verminder je je stress.  *