F*#@ de stress: word boos op jezelf!

De recente commotie over het F-woord dat op het paleis op de Dam werd gekalkt gebruik ik om je goed boos en verontwaardigd te laten worden als het gaat om je eigen stressklachten. Voel je jeuk of pijn aan je lichaam, dan kom je direct in beweging om het te laten stoppen. Maar zodra je spanningsklachten hebt dan sleep je je wellicht van dag tot dag voort en denkt dat het normaal is en komend weekend vanzelf weer overgaat. Als je stressklachten aanhouden help ik je graag uit de droom: pas als je zèlf bereid bent op zoek te gaan naar de oorzaken, dàn maak je een kans om er van af te komen.

Als je goed in je vel zit, jezelf vitaal voelt, dan heb je ook ’s avonds nog genoeg reserve-energie om actief te zijn, hieronder weergegeven in de linkerkolom. Loop je te lang door met spanningsklachten dan verdwijnt die reserve en ben je alleen nog overdag in staat om te presteren, de tweede kolom. Accepteer je dat daarna nog steeds de oorzaken en hoe jij ermee omgaat niet veranderen, dan stapelt je restvermoeidheid zich dag na dag op. Je functioneert uiteindelijk ook overdag niet meer,  bent voortdurend moe, kunt niet meer helder denken. Je vertoont uitvalverschijnselen en werkt jezelf waarschijnlijk naar het omvalmoment toe, dat noemen we burnout.

Laat dat niet gebeuren, het is mij helaas ook overkomen. En nu je dit leest zul je nooit meer kunnen zeggen dat het je is ‘overkomen’. Word dus flink boos op jezelf en je omstandigheden, pak jezelf op, en zorg dat je beter wordt in het goed voor jezelf zorgen. Doe je dat niet dan vervreemd je uiteindelijk van jezelf en je omgeving en kost het je veel tijd om jezelf te hervinden en ander, gezonder gedrag aan te leren.

Zo ziet de gevoeligheid voor stress eruit in diverse segmenten:


Momenteel is het vooral de groep jongeren die vaker deze klachten ontwikkelt. Jonge professionals zijn zelfverzekerd, optimistisch en werken hard. Het maken van keuzes en het stellen van eigen grenzen gaat ze echter nog niet zo goed af. Ze moeten leren om hun energie over de week te verdelen, overdag en in privétijd. Het is fijn als er dan een meer ervaren collega is die je sidekick wil zijn. Ga op zoek naar bij wie je je veilig voelt en vraag hem of haar om je een periode te monitoren en feedback te geven.

5 Tips wat je zelf kunt doen

1)  Energie dagboekje: gedurende minstens een paar weken noteer je wat je hebt gedaan, hoe je je daarbij voelde. Waarvan kreeg je energie, waarvan kreeg  je stress?

2)  Maak tijd voor ontspanning: bedenk dingen die je echt (écht!) leuk vindt. Neem dagelijks tijd om minstens één ding te doen. Vraag je daarna af waar het nu precies om draaide dat het zo leuk voor je was.

3)  Doe af en toe lekker helemaal niets. Gewoon een uurtje dagdromen of ongestoord muziek luisteren. In het informatietijdperk krijg je al snel teveel prikkels, teveel input. In mijn  blog Infobesitas – 10 tips om af te vallen lees je er meer over.

4)  Durf vaker ‘nee’ te zeggen! Wees trouw aan jezelf en bewaak je eigen grenzen.

5)  Leef gezond. Beweeg, zorg voor minstens 7 uur nachtrust, let op je voeding (beperk suiker) en drink veel water.

In de Ted talk How to be good at stress lees en zie je er meer over. Besef dat je de omstandigheden waarin je verkeert niet altijd kunt veranderen maar wel hoé jij ermee omgaat.

* Stress zorgt dat je op belangrijke momenten scherper en alerter bent, beter presteert. Als je onbewust continu op je top zit dan moet je je perceptie veranderen. *