De 5 fasen van nieuw naar routine

Van nieuw naar routine 2Je hebt net het plan opgevat om iets nieuws aan je leven toe te voegen of om een gewoonte te veranderen. Dat voornemen in praktijk brengen betekent dat je een vijftal fasen doorloopt.

In de eerste fase denk je regelmatig aan dat nieuwe en waarom je eraan begint c.q. wat het je zal opleveren. Het is erg belangrijk om je idee en inspiratie duidelijk te hebben en steeds op de voorgrond te houden.

In de tweede fase gaat het over hoe het nieuwe eruit moet zien en hoe je dat in je leven gaat inpassen. Vaak worstel je dan even met tijd en plaats die -eerst niet, later wel- goed passen in je agenda.

In de derde fase staat het nieuwe steeds in je agenda en ben je nog niet zo bekwaam in het doen. Het gaat nu om vaardigheid en bekwaamheid op te doen. Je merkt dat je er stap voor stap beter in wordt, zelfs al is dat niet altijd zo duidelijk. Met discipline en door jezelf regelmatig te controleren maak je je vooruitgang zichtbaar. Een risico in deze fase is dat wat langzaam routine wordt, ernstig wordt verstoord door een bijzondere gebeurtenis. Denk bijvoorbeeld aan een verhuizing, ontslag, vakantie, een nieuwe liefde, een ongeluk.

De vierde fase gaat over je identiteit en het begin van erg goed zijn in het nieuwe. Meestal start je nu met jezelf te bezien alsof je het al heel lang doet: bijvoorbeeld van beginnen met sporten naar sporter zijn, van beginnen met pianospel naar pianist zijn. Op dit punt aangekomen begint het eens nieuwe voornemen vast onderdeel te worden van je totale gebruikelijke bezigheden en zo wordt het snel een deel van je identiteit.

De vijfde en laatste fase gaat over expertise en routine. Het nieuwe is veranderd van iets waarvan je je steeds bewust moest zijn in iets dat je doet zonder er eigenlijk nog over na te denken, net als ademhalen. Het is misschien niet dat je het perfect doet maar het ooit nieuwe gedrag ervaar je nu  alsof het er altijd al was, je moet er aan herinnerd worden of nadenken hoe het was voor je er mee begon. Vanaf deze fase doe je het gewoon zonder nadenken, het is routine geworden en je weet dat het goed voor je is, dat het bij je past.

Allicht komt bovenstaande je bekend voor, belangrijk is om jezelf wat tijd te gunnen om het nieuwe tot routine te laten worden. Besef dat voortaan 10 minuten eerder opstaan van een andere orde is dan een pittige studie beginnen (en tot een goed eind brengen). De waardering voor jezelf spreek je meestal pas uit als je het positieve effect van de verandering ten volle ervaart.

Een gezondere balans, betere carrièrekansen, meer inzicht in jezelf, meer tijd voor elkaar: Waarmee ga jij je eerste fase in?