Begin eens een nieuwe goede gewoonte

LifeHappens vitaliteitGoede gewoontes ontstaan niet vanzelf, die mààk je zelf. Het zijn de energieke mensen die het familieontbijt verzorgen, sporten, de hond uitlaten, naar hun werk gaan, in de pauze een verjaardagscadeautje kopen, een zieke vriend bezoeken en ’s avonds koken en een televisieprogramma combineren met het bijwerken van hun Facebook pagina. Jij kunt dat ook. Kleine gezonde keuzes leiden immers tot grote gezonde gewoontes. Er zitten 24 uur in een etmaal en er is beslist ruimte voor iets nieuws. Dat doe je als volgt:

Zin:
Nu ben je nog gewend aan je luie momenten door jezelf voor te houden dat je ergens ‘nu geen zin’ in hebt. Als dat je bekend voorkomt ga ik je nu wakker schudden! Want: hoe vaker je iets doet, des te meer je dat als prettig en gewoon zult ervaren. Het gaat er dus om dat je werkt aan een goede gewoonte in plaats van een slechte. Als je echt denkt dat sporten als je wat moe bent je nog meer vermoeid zal maken dan moet je nog eens even goed nadenken. Een recente studie toont namelijk aan dat 90% van de mensen die een fysiek oefenprogramma voltooiden aangaven dat ze minder vermoeid waren en een betere focus hadden. Als je dus nu nog je workout in de middag steeds mist probeer hem dan vroeg in de ochtend te doen, voor je naar werk of school gaat. Je zult verbaasd zijn hoeveel meer focus je gedurende de dag hebt.

Weekend-escape:
En als je dan de hele week je best hebt gedaan op je workouts en hebt gelet op je voeding, heb je dan geen recht op een paar luie dagen? Let op want alles telt op. Natuurlijk kan een dagje smokkelen helpen om andere dingen te doen maar er zijn grenzen. Beweging zou onderdeel moeten zijn van je alledaagse leven. En ja, dat betekent ook in je weekend maar het hoeft niet in te houden dat je elke middag naar de sportschool gaat. Er zijn immer talloze andere manieren om beweging te hebben: ga eens een wandeling maken in park, bos of langs de zee. Gebruik een kortingsbon voor een fietstocht, surf- of kanoles. Fit en actief zijn maakt dat er nieuwe activiteiten in je weekend komen die je leuk gaat vinden en je ook helpen om je wekelijkse fitness doelen te bereiken.

Initiatief:
Wie bepaalt nu eigenlijk nog de meeste van jouw sociale activiteiten? Zit je de meeste tijd in de bioscoop of restaurants waar je al pratende teveel calorieën binnenkrijgt en suikerhoudende drankjes bestelt? En zit iedereen zich dan te beklagen dat het eigenlijk niet goed voor hem of haar is? Misschien is het dan tijd om het initiatief naar je toe te trekken en actieve groepsuitjes voor te stellen omdat als je vrienden gezet zijn de kans groot is dat jij dat ook bent. In een studie die een groep mensen gedurende 32 jaar volgde vonden onderzoekers dat mensen vaker zwaarlijvig werden als hun vrienden dat ook waren….57% om precies te zijn! Ik zeg dus niet dat het tijd is om nieuwe vrienden te maken. Het enige dat nodig is, is een vriend die iets nieuws voorstelt. Ga met een goede vriend eens naar een zwembad, maak een fietstocht en deel dat met een grotere groep. Vrienden die zich fit voelen en energie hebben blijven langer vrienden van elkaar!

Hierboven staat eigenlijk een recept voor ander gedrag. Net als in je kindertijd en daarna je schooltijd moet je dingen eerst leren en repeteren voordat je ze eigen hebt gemaakt. Dat geldt ook voor veranderingen in je volwassen leven. Het resultaat van een taalcursus is er pas na verloop van tijd. Dat geldt net zo voor gewoontes: oude leer je niet direct af en met nieuwe moet je ook een tijdje oefenen. Nu je dit weet kun je jezelf voornemen om je nieuwe gewoonte minstens vier maanden in je agenda te zetten om er bewust en zichtbaar tijd voor vrij te houden. Jij wilt een nieuwe goede gewoonte alle kans van slagen geven….dan moet je er in eerste instantie wel wat voor doen. Na verloop van tijd weet je niet beter en vind je het prettig, een mens is namelijk een gewoontedier, doet graag veel van zijn dagelijkse dingen op routine.